زنان،محترمه های بی حق /علی قنبری(۳۸نظر)

زنان،محترمه های بی حق /علی قنبری(۳۸نظر)

ابرنیوز:در چند روز گذشته مطلبی در مورد استخدام بانوان در جهاد کشاورزی در سایت خبری ابرکوه درج شد که بازتاب ها و نظرات مختلفی را به دنبال داشت که با کلیک بر روی بخش رنگی این عبارت می توانید آن را بخوانید.این مطلب  دیدگاه  یکی از همراهان ابرنیوز در این مورد است.

در روزهای گذشته واقعه کوچک عمق نفاقی از دیدگاها و رویه های روزمره مان را به نمایش گذاشت که موجب تکدر اذهان  و نمایش طلیعه تاریکی از آینده فکری مان گشت.  جریان ، استخدام تعدادی از دخترانِ!!! هموطنمان  داستانی را به وجود آورده که ذهن انسان را به سمتی می برد  که قرار بود در نظام آسمانی کشورمان حقوقی هم سطح و تکالیفی هم عرض با مردان داشته باشند. قرار بود که دست در دست مردان کمر به آبادانی زادگاهی که حُب  آن  نشانه ایمان است ببندند و رنگ عقب ماندگی را از رخسار این مام وطن دور کنند. قرار بود که با تبری از کالا شدن جسم و سیمایشان تولی به فکر،اندیشه و استعدادشان بجوییم و در اداره جامعه و فعالیتهای اجتماعی با هم ودر کنار هم  “وامروهم شوری” داشته باشیم.قرار بود که نیمه ی منفعل جامعه مان با نیم فعال دیگر پیوند تلاش و ساز آبادانی مهین کوک کرده و نوای توسعه را طنین انداز کنند. قرار بود که محترم و محترمه باشیم و زنان  مظلمه جبر تولد را هیچگاه در برخورد با نابرابری در مقابل مردان در تفکراتشان راه ندهند. قرار بود که همه با هم برابر باشیم  و اصلا قرار نبود که ما برابر تر از آنها باشیم !!!! اما افسوس که بنده و دیگر ابنا مذکر آدم چه آگاه و چه ناآگاه  به رسم و سیاق گذشتگان بَدوی خود و بدون در نظر گرفتن “احکام وضعی اسلام” و مقدمه قانون اساسی جمهوری اسلامی و اصول ۱۹ -۲۰ -۲۱- ۲۸ همین قانون برای زنان احترام قائل نشده آنها را محترمه و صاحب حق ندانستیم.و در بزنگاه راست آزمایی تاریخی  راه بر عقل و تدبیر و انصاف بستیم و مسیر بر خودخواهی ، انحصار و ظلم هموار نمودیم. و پرده از واقعیتی برداشتیم که زنان سالها ترس از آن داشتند.
و اما سخنی با دوستان جوان
جبر روزگار….. اما نه ، نا بخردی و بی تدبیری همانهایی که امام خمینی (ره) در وصف آنها فرمودند که “عرضه اداره یک نانوایی را ندارند” آنچنان مصیبتی بر اقتصاد ایران وارد کرده که مسئله ما عنه فیه پیامد همان بی تدبیریهاست است. نرخ بیکاری بالا آنهم در حالت پنجره ای جامعه ایران (حالتی که جمعیت شناسان بهترین زمان پویای و فعالیت را برای یه بازه جمعیتی می دانند) برغم درآمد های افسانه ای نفتی و زیرساختهای مهیا شده ار دولتهای گذشته دسته گلی است که از توانمند ترین دشمنان درتخریب  هم نمی توان توقع داشت.
](رشد اقتصادی %۵- **تورم ۴۳% *** بیکار ۲۳% *** کاهش ارزش پولی ملی **** رشد فاصله طبقاتی (تفاوت ثروت داراها با ندارها) *** رواج ابر فسادهای افسانه ای ****  رشد روز افزون بزه ها و آسیبهای اجتماعی و…..[
پس برای گذر از وضع موجود و رسید ن به وضع مطلوب می بایست چند نکته را فراموش نکنیم.
۱- تمام ملت ایران از هر قوم وجنس و نژادی که باشند با هم برابر اند وعمل به قانون تنها راه برقراری این برابری است پس اگر ما امروز منفعتمان در تمرد از قانون باشد قطعا در آینده دو چندان از این تمرد ضرر خواهیم کرد.
۲- به گفته آمار نیمی از جمعیت را زنان تشکیل می دهند که به تبع آن ۵۰ درصد ساختار قدرت می بایست در اختیار آنان باشد که الحمد اله نیست!!!. پس اگر اعمال رادیکال و تمامیت خواهی ما ادامه پیدا کند وبه حداقل حقوق آنها احترام نگذاریم در زمانی کوتاه مطالبات فمینیستی خواهران منجر به جنبشهایی خواهد شد که دیگر به آن حداقل ها راضی نخواهند شد.
۳- در اسلام حق کارکردن و امرار معاش برای هیچ جنسی مقدم بر دیگری قرار داده نشده پس  با تفاسیر خود نه کام مخالفان اسلام را شیرین کنیم نه زنان را رویاروی اسلام قرار دهیم.و تلاش نمائیم با رسمیت شناختن علم اقتصاد شرایط و زمینه های اشتغال را برای جوانان فراهیم نمائیم.
۴- عده ای امروز با انگیزه های خاص بر کوس برتری مردان  نسبت به زنان می کوبند.باید به آنها یاد آور شد که در همین اداره و دیگر ارگانها و سازمانها افرادی بودند که برابرتر!!! از همین جوانان معترض امروز تکیه بر کرسی های زدند که حقشان نبود.پس چرا آنروز صدای واویلتا و وا مصیبتا یتان را کسی نشنید و   اعتراض نکردید؟!!
۵- بزرگانی ، معترض از باب عدم شایستگی و صلاحیت جنسی  مستخدمین  می باشند. باید  یادآور شد که در دولت سابق  در وزارت آموزش پرورش لیسانس حقوق , شیمی و…. معلم ابتدای و فوق دیپلم فنی معلم ورزش و خواهران و برادرانی بدون دادن آزمون فنی پستی فنی و تخصصی گرفتند.
۶- دولت تدبیر و امید به علت پاره ای از ناگفته ها و تغییر نیافتن ساختار مدیریت قبلی برخی از ادارات هنوز بر سیستم  اجرایی تسلط  کامل ندارد و در ثانی خود را مکلف به اجرای قانونی می داند که مصوب مجلس است  پس اگر مشکل در قانون و تقنین وجود دارد بایستی تلاش کرد یا  وکلایمان را موظف به تمکین از خواست عمومی کنیم یا مترصد شرایط آینده باشیم تا وکلایکان را عوض کنیم. !!!
۷- نفس اعتراض و انتقاد ، موثر در تصمیم گیریها  و  رافع مظالم است و تحقق این امر در این دولت موید روزگاری نو و تغییر وضعیت حاکم بر جامعه است پس تلاش کنیم تا شرایط جدید در میسر ضد خودش قرار نگرفته و مطالبه گری در جامعه نهادینه گردد.
ایام به کام

مطالب پیشنهادی :

درباره نویسنده

3596 مطلب نوشته است .

  1. کریم فلاحزاده می‌گه:

    بهترین کار برای زن این است که در خانه بماند و خانه اش را به گلستان تبدیل کند . 

  2. شهروند می‌گه:

    همه نظرات مهم و قابل توجه است اما اگر ما مسلمانيم و اعتقاد داريم كه اسلام يك دين واصل مترقي است پس بايد اين نظر دين را هم در نظر داشته باشيم كه نان آور خانه ودادن نفقه زن و فرزند برعهده مرد است وبايد دولت اسلامي كه اسم اسلام را يد ك ميكشد شرايطي را مهيا كند كه مردان بتوانند اين عمل واجب را در حق زن وفرزند اجرايي كنند
    ثانياً زنان با اون احساس لطيفي كه دارند بايد شغلي را به آنها داد كه بااون احساس هم خواني داشته باشد مثل پرستاري
    ثالثاً : پس تربيت فرزند كه وظيفه اصلي مادران است چي ميشود؟يه كم روي معني ومفهوم مادر فكر كنيد و بعد قضاوت!!!!

  3. * محسن * می‌گه:

    لایک 

  4. نازنین می‌گه:

    با سلام . من محترمه ای هستم که در یکی از ادارات همین شهرستان کار میکنم . هر روز شاهد بی عدالتی نسبت به زنان هستم. از زنان توقع کار دوچندان میرود. اما مردان دست در جیب در سالنها راه میروند و بلند بلند میخندند و سر برج حقوق میگیرند.تازه دو قورت و نیمشون هم باقیه. اما برای خانمها هر روز گیر بازاره. هیچ کس هم ککش نمی گزد. البته کسی چه میدونه .شاید مسوولین برای اون دنیاشون جوابی دارند…!!!

  5. محمد می‌گه:

    با سلام
    «قرار بود که با تبری از کالا شدن جسم و سیمایشان تولی به فکر،اندیشه و استعدادشان بجوییم و در اداره جامعه و فعالیتهای اجتماعی با هم ودر کنار هم “وامروهم شوری” داشته باشیم.»

    وامروهم کجای قرآن است؟

  6. ? می‌گه:

    چرا مطلب از بخش ویژها حذف شده!

    مطالب دائما جای خود را به مطالب دیگر می دهد

  7. دلتون خوشه /گیرم که بیچاره ها بعد ده سال کار کردن استخدام بشند/مگه این حقوق500-600هزار تومنی بااین تورم وحشتناک میخواد چه سرمایه ای بشه برای اونها/خیلی از این خانمها سالها عمرشون رو گذاشتند سرکار/شماها خیلی گله و شکایتدارید برید ه اون دختر و پسرایی اعتراض کنید که هنوز مهر مدرکشون خشک نشده رو صندلی ریاست نشستند/والا

  8. دوست آزادی می‌گه:

    مطلب خوبی بود .دستتون درد نکند

  9. دوست می‌گه:

    حاج علی دمت گرم

  10. فهیم می‌گه:

    از آقای مولودی هم متشکرم

  11. فهیم می‌گه:

    اندک اندک جمع مستان می رسد….. مثل اینکه علی اقا تابوی حرمت کار کردن زنان را شکسته امیدوارم که دیگران و بزرگان دیگری هم بر دفاع از حقوق زنان و انحراف در احکام اسلام وارد صحنه شوند و به قول همین علی آقا یک به حوال الله به آقایان بگویند.

  12. احسان می‌گه:

    جناب داور
    اگر شما هم در شرایطی مثل کسانی که در جهاد استخدام نشده اند یا در یکی از روستاهای دور بهاباد استخدام شده اند یا کلی پسرای دیگه که مشکل استخدام و شغل دارن قرار میگرفتید اینجور استدلال استدلال نمیکردید
    در حالی که خانمهایی که استخدام شده اند اکثرا ازدواج کرده اند و مشکل خرجی دادن و آینده و . . . ندارند

  13. احمد مولودی می‌گه:

    با عرض ادب و سپاس وتشکر ازدیدگاه ونظرات و یک گلایه از مسئولین محترم اداره جهاد کشاورزی که خود بهترین پاسخگوی موضوع می توانستند باشند ولی کم لطفی نمودند . صرف نظر از قانونی بودن یا نبودن استخدام در جهاد کشاورزی باید متذکر شد :
    اسلام نسبت به اشتغال زنان دید منفی ندارد و کار و تلاش اقتصادی را در خانه یا در بیرون از خانه برای زن ممنوع نکرده است. اگر آیه شریفه «لاَ تأکلوا اموالکُم بینکُم بِالباطلِ» از برخی از معاملات نهی کرده و آن را باطل دانسته، برای همه است و تفاوتی میان زن و مرد نیست. جنسیت در هیچ یک از انواع معاملات و تجارات، دخالت ندارد. این گونه نیست که زن به دلیل جنسیت، از برخی از معاملات ممنوع، و مرد مجاز باشد. به همین سبب می بینیم در کتاب های فقهی، زنان از تجارت یا قرادادی استثنا نشده یا از اختیار شغل خاصی منع نگردیده اند. بلی، کارهایی همچون قضاوت، ولایت و رهبری و امامتِ جماعت(*)برای زن ممنوع است، اما این ها تخصصا از موضوع بحث خارج هستند؛ زیرا در فرهنگ اسلامی، به هیچ یک از این امور به عنوان شغل نگاه نمی شود تا گفته شود در اسلام برخی از شغل ها ویژه مردان است و زنان را در آن راهی نیست.(*) البته اگر مأموم زن باشد، امامت زن به فتوای برخی مراجع مجاز است.
    زنان در طول تاریخ، علاوه بر انجام کارهای خانه، همیشه همگام با مردان به فعالیت هایی مثل کشاورزی و دام داری اشتغال داشته و از این طریق، بخشی از هزینه خانواده را بر دوش کشیده و به اقتصاد خانواده کمک می کرده اند.

  14. داور می‌گه:

    جناب احسان استدلالت را با منطق آقای قنبری و موافقین مطالب مقایسه کن ببین واقعا مستدل است

  15. احسان می‌گه:

    جواب م.ف علمی فهیم
    برای چندمین بار اگه مشکل مساوات و برابریه ؟ پس خانمها هم بروند سربازی
    بدتر از همه اینکه خ آقایون که عقلشون تو چشمشونه به خاطر وضع اقتصادی دنباله خانومای شاغلند و خ دختر خانم ها به خاطر عدم در آمد هنوز پیش باباشونن
    آقایونه مثلا روشن فکر : قلبا راضی میشی ناموست به خاطر مال دنیا بره تو ی جمعو اجتماعی که هر روز با هزار تا نامحرم سروکار داره ؟ پول یا غیرت؟
    شاید خانمها پول بیارند ولی آرامشو با کار کردن میبرند . . . .

  16. فهیم می‌گه:

    اقای قنبری واقعا دل شیر داری .. اگه اونایی که ادای اصلاح طلبی تو ابرکوه را دارند مثل این قنبری بودند اون موقع کسی جرات نمی کرد هر حرف بی منطقی رو از هر تریبونی بزنه این جوانا ثمره نون حلال هستند

  17. علمی می‌گه:

    احسنت به زنان تلاشگر عرصه کشاورزی

  18. تنها می‌گه:

    شعار دارن و ژست روشنفکری گرفتن قشنگه اما گویا شما موضوع را به کل متوجه نشدین . یک بار دیگه نظرات را مرور کنید.

  19. منصف می‌گه:

    واقعا شما انصاف دارید . برادرت بیکار باشه اونوقت یه دختر شاغل. خودت کلات رو قاضی کن خدا وکیلی این عدالت که من جوون که باید زن بگریم خرج زن و بچه بدهم بیکار باشم.

  20. جواب م .ف می‌گه:

    به جای اینکه اینقد حق حق کنید یه فلش بک بزنید نظرات رو مرور کنید ،ببیند اصلا قضیه چیه؟
    انگار شما تو باغ نیستین هنوز!!

  21. م.ف می‌گه:

    دفاع از مظلوم حق هر انسانی است .از آقای قنبری بابت دفاع از حقوق قشر مظلوم جامعه کمال تشکر را دارم.
    و ضمنا از آقایانی که خیال می کنند دختران جایگاه اونها را اشغال کرده اند باید بگویم که دختران نان هنر و استعدادشون رو می خورند مگر آزمونی که برگزار شد سوالات دخترها با پسرها فرق می کرد.

  22. م. کشاورز می‌گه:

    . من پسر بیکاری هستم که می خواهم ازدواج کنم . حالا چندتا دختر که خرجیشون رو یک پسر دیگری می تونه بده می خوان به جای من بردند سر کار به نظر شما آقای عزیز این انصاف!!؟ .

  23. بی حق می‌گه:

    در ابتدا از اقای قنبری بابت یادداشت جالبشون ک از حقوق زنان دفاع نمودند سپاس گذارم.و در جواب آقا تقی می خواهم که مستند حکم شرعیشون رو در مورد کارکردن زنان ارائه کنند
    و با توجه به نظر ایشان و دیگر افرادی که مثل ایشون فکر می کنند بفرمایند که چرا در حکومت اسلامی در دانشگاه رشته ها فنی مثل کشاورزی زنان حق تحصیل دارند!!! نکند برای تزیین خانم ها حق تحصیل تو این رشته ها را دارند.

  24. محمد می‌گه:

    اگر درست فهمیده باشم چون حقوق و تکالیف برابر است پس بهتر است شرایطی برای خدمت رایگان دختران به وطن فراهم کنیم.

  25. تقي می‌گه:

    احسن به آقاي مولودي در زمان پيامبر اكرم(ص)زنان خانه داري وتربيت فرزندان را بعهده داشتند بچه تربيت ميكردند چه بچه هايي ولي امروز بابه سر كار آمدنشان كمبوديهاي زيادي را براي فرزندان خود ميگذارند كه به هيچ وجه قابل جبران نيست.
    درضمن باسر كار آمدنشان هيچ در در را از جامعه دوانمي كنند مخصوصا در جهاد كشاورزي مادر ادارات جاهايي را داريم كه بايد زنان حضور داشته باشند مثل بيمارستان واموزش وپرورش ولي در جهادكشاورزي كه صددرصد باكشاورزان مرد سرو كار داريم وكاري بسيار مشكل وطاقت فرسايي است زنان بنا نيست زخمي را درمان كنند

  26. بیکار می‌گه:

    آقای قنبری بالاخره تکلیف پسران بیکار چی میشه

  27. سار مخالف می‌گه:

    اصلاح طلب خوشحال باش تا اموراتت بگذرد

  28. اصلاح طلب می‌گه:

    از اینکه می بینم تفکرات اصلاح طلبان در حال ارائه به جامعه و پاسخگوی به مسائل اجتماعی است خوشحالم.

  29. احمد می‌گه:

    لایک به احسان
    کسانی که پرچم به اصطلاح عدالت و برابری رو برافراشتند اگه نظرشون رو در مورد سربازی رفتن خانم هم بیان کنند ممنون میشیم.

  30. شهروند می‌گه:

    تشکر

  31. حسین می‌گه:

    تمام کلام در بند شش این یاداشت نهفته است.!!!!

  32. احسان می‌گه:

    اگر قرار باشد عدالت درست اجرا شود پس خانمها نیز باید به سربازی بروند
    اگر یک خانم و یک آقا با هم فارق التحصیل شوند خانمها سریعا به سر کار میروند و استخدام . در صورتی که آقایان دوسال از عمرشان را باید به سربازی بروند و وقتی بر میگردند نه از حرفه اشان چیزی به خاطر دارند و نه فرصتی برای اشتغال و ادامه تحصیل . . بی سرمایه و بی انگیزه درطول دوسال خدمت مقدس آقایان همه خانمها همه فرصت های شغلی را گرفته اند.

  33. اداری می‌گه:

    ابرنیوز سلام — چند کلمه از نظر دلخون را خذف نموده اید —-

    سلام برای این که سندی ارائه نداده اید و خودتان را نیز به سایت معرفی نکرده اید.

  34. ناشناس می‌گه:

    آقای قنبری برادر عزیز
    مثل اینکه متوجه نشدید گلایه دوستان از چیست؟!!
    همه ی این بند ها ، مصادیق و شعائری که شما مطرح کردید مورد قبول همگان بوده و هست و کسی در این خصوص اظهار نظری نکرده ،بلکه اگر برایند نظرات مردمی را کمی با دقت تر مطالعه بفرمایید به این نکته می رسید که:

    شرایط استخدام شرایطی است نابرابر و دور از مساوات،چرا؟
    چون 24 ماه از وقتی که خانم ها در مزارع مشغول نظارت بودند آقایان در حال گذارن خدمت اجباری سربازی بودند و این عادلانه نیست.

    – حالا بماند اشتغال مرد بر اشتغال زن اولویت دارد چون مرد نان آور خانه است،مرد موظف به دادن نفقه به اهل بیت خودش است و مرد موظف به تامین یک خانواده از لحاظ اقتصادی…

    – حالا بماند که بکار گیری خانم ها در این حرفه با روحیات زنانه در تضاد است

    – حالا بماند بیکار ماندن یک مرد در نظام خانواده عواقبی به مراتب سنگین تر و غیرقابل جبران تر از بیکار ماندن یک خانم دارد و بماند های بیشمار دیگری که در نظرات مردمی در خبر مربوطه مطرح شده و الحق به گزاف و درو از انصاف نیست.

    • کریم فلاحزاده می‌گه:

      دمت گرم…. متاسفانه خیلی ها فکر می کنند اگه ما بیاییم خانمها رو مثل اقایان کنیم به حقوق زنها احترام گزاشتیم… هیچ کسی نمی تواند جای مادر را بگیرد…. زنی که بخواهد مرد باشد دیگر نمی تواند مادر خوبی برای فرزندان و همسر خوبی  برای همسرش باشد …  

  35. فلاحزاده می‌گه:

    باید به این طرز تفکر احسنت گفت . تحلیل واقعگرایانه ای بود.

  36. احمد مولودی می‌گه:

    با عرض ادب ، این تذکر ی است به خودم ، اگر در تمامی امور زندگی واجتماعی خدا را درنظر داشته باشیم و رضایت او بر همه چیز وهمه کار مد نظرمان باشد ، مسلماً راه را به درستی رفته ایم . شاید این موضوع استخدام، حال به درست یا اشتباه ، مسئله ای کوچک به نظر آید ولی به هر حال موافق ومخالفی داشته ، که نشانگر یک تحول مطلوب در شهر کوچک ماست که شهروندان بر تمامی امور شهر نظارت دارند . از مسئولین محترم جهاد کشاورزی استدعا دارد ، خود پاسخگوی مردم باشند . ان شاالله .
    قرآن، خدا و رسول (ص) را مرجع حل اختلاف معرفی كرده و از مردمان خواسته است در صورت اختلاف می‌‌بایست به خدا و رسولش مراجعه كنند. به این معنا كه اگر در چیزی اختلاف كرده آن را به خدا و پیامبرش برگردانده و از او برای حل اختلاف یاری جویند. از این رو خود پیامبر و آموزه‌های قرآن و سنت پیامبر و امامان معصوم (ع) به عنوان اولوالامر و جانشینان به حق پیامبر تنها كسانی هستند كه به عنوان مرجع حل اختلاف امت مطرح شده‌اند.

  37. دلخون می‌گه:

    آقای قنبری —– خانمها همیشه محترم بوده وهستند ——- هنوز مثل اینکه مطلب رانگرفته اید که هدف از اعتراض اشتغال خانمها در وزارت جهاد کشاورزی چیست ؟ بعلت اشتغال خودتان درک نگرانیها ومشکلات خانواده های دارای جوان بیکار ذکور برایتان مشکل است – وهرشخص و نهاد ومجموعه ای این بنای استخدام را ایجاد نموده اشتباه کرده چه دولت باشد چه مجلس و چه وزارت جهاد کشاورزی که در زمان پیگیری مراحل استخدام عواقبش را گوشزد ننموده وگزینش را پیگیری نموده است

دیدگاه شما

تمام حقوق این سایت برای © 2017 اخبار شهرستان ابرکوه. محفوظ است.
بهینه سازی شده king2net